Felanmälan - bostad
Generellt. Det går alltid bra att kontakta styrelsen på nytorpshojden@gmail.com om du är osäker på vad som kan felanmälas och till vem. Vi svarar ofta inom kort. Inom styrelsen finns som regel också viss kunskap om hur de vanligare och enklare felen kan avhjälpas. I vissa fall är det bara styrelsen som kan ringa in reparatör på kvällar och helger - detta är pga ekonomiska skäl.
Lägenheten. Den 18 maj 2020 löpte vår femårsgaranti hos JM ut. Styrelsen hanterar nu inte längre garantiärenden/felanmälan avseende lägenheterna. Det är alltså upp till att bostadsrättsinnehavaren att själv och på egen bekostnad avhjälpa fel.
Däremot ska man fortsatt anmäla in upptäckta fel/skador avseende de fastighetsgemensamma systemen (värme, ventilation, vatten, avlopp, TV/data), liksom misstänkta läckage. Medlemmar kan anlita Driftia (se nedan) privat för arbeten i lägenheten av praktisk karaktär.
Gemensamma utrymmen. Föreningen anlitar Driftia för fastighetsskötsel och jour. Vaktmästaren ronderar i fastigheten varannan vecka och byter då trasiga ljuskällor, namn på postboxar, mm. Felanmälan sker via hemsidan www.driftia.se eller dagtid via telefon 08-744 44 33.
För akuta åtgärder efter kl 16.00 ringer man 08-744 09 50. Med akut avses för fastigheten och de boende allvarliga tillstånd, t.ex. översvämning eller värmeavbrott vid extrem kyla, och inte sådana fel som rimligen kan vänta till nästkommande dag.
Jourutryckning för icke akuta fel, debiteras den som anmält felet. Om du själv orsakat felet (t.ex. stopp i avloppet) blir du betalningsskyldig.
SwedMarkPark sköter om gårdsytorna och snöskottningen. Städpoolen städar i trapphusen. Har du anmärkningar som rör SwedMarkPark eller Städpoolens tjänster, kontakta styrelsen.
Hissen. Om någon skulle sitta fast i hissen kontakta genast Kone på larmnumret som finns både utanför och inne i hissen. Genom att hålla inne den gula knappen med alarmklockan på hisspanelen kommer du också i kontakt med Kone (håll den intryckt en bra stund!). På ordinarie arbetstid kan tekniska fel med hissen anmälas till Kone av alla, men på kvällar och helger är det endast styrelsen som akut kan ringa in reparatör.
Nycklar/Lås. Frågor gällande beställning av nycklar/lås hänvisas till Certego kundtjänst (Västberga) på telefon 08-588 155 00 och e-post order.stockholm@certego.se. Du som medlem kan beställa extra nycklar till din lägenhet. Då krävs att du kan uppvisa giltig legitimation och den senaste månadsavin.
Porttelefonen. Porttelefonen, liksom inpasseringssystemet med tags, administreras av styrelsen. Kontakta styrelsen vid fel eller byte av namn eller telefonnummer.
Garageporten. Garageporten sköts av Alldoor AB. Kontaktuppgifter för felanmälan dagtid finns vid utfarten nära porten. Kontakta styrelsen vid fel på kvällar och helger. Styrelsen kan nödöppna porten vid behov.